Samenwerking

De landelijke kerk is al lang samen onder de noemer P.K.N. (Protestantse Kerk Nederland). Op plaatselijk vlak gaat dat allemaal wat trager.... De reden is dat een organisatie makkelijker tot samenwerking komt dat verschillende gemeenschappen met verschillende culturen. Dat geldt ook voor Nijeveen. We hebben op ons dorp nog steeds drie aparte kerkgemeenschappen: De Hervormde Kerk van Nijeveen, De Gereformeerde Kerk Nijeveen en de Hervormde Gemeente Kolderveen Dinxterveen. We doen wel veel activiteiten samen onder de vlag van P.K.i.N. (Protestantse Kerk in Nijeveen). Alle jeugdwerk en alle kringwerk is gezamenlijk. Alternatieve vieringen (e-meetings), de Kerk en Schooldienst, de zomerdiensten, de tentdienst in de feestweek, de startdienst, kerstnachtdienst en oude jaarsviering zijn gezamenlijk. En natuurlijk ook organisatorisch gebeurt steeds meer samen zoals het kerkblad, de diaconale activiteiten, enz.
Waarom dan toch nog apart?  Dat is eigenlijk omdat we wat verliefd zijn op onze mooie kerkgebouwen en omdat we zo vertrouwd zijn met onze eigen gemeenschappen. We kiezen er voor om rustig aan verder te bouwen en naar elkaar toe te groeien. We willen zo veel mogelijk mensen betrekken in het samen gaan. Voor sommigen hoeft dat niet, voor anderen kan het niet snel genoeg gaan. De kunst is om niet het grijze midden te zoeken, maar de veelkleurigheid te vieren.

Er is een klein promo-filmpje gemaakt van onze kerken, deze kunt u hier bekijken:

zo 21 apr 2024 om 10:00